Kursus i havkajak maj 2024

Kurset varer 16 timer og foregår på følgende dage:

• Onsdag d. 22.5.2024 kl. 18-20
  • Lørdag d. 25.5 kl. 9-15
  • Søndag d. 26.5 kl.9-15
  • Tirsdag d. 28.5. kl. 18-20

Kurset koster 2.000 kr inkl. kursusbevis (IPP2-bevis). Når vi har fået din tilmelding, opkræver vi 500 kr. i depositum, og når du har betalt, er du sikret en plads. De sidste 1.500 kr. betales senest 30. april.

Du kan bruge tilmeldingen til højre.

Tilføj en besked til os

• Kan du ikke på det tidspunkt, men vil gerne på venteliste til vores næste kursus?
  • Vil du gerne på kursus sammen med en bestemt person?
  • Har du bevis for en anden kajaktype, fx turkajak?

Nederst kan du tilføje alt hvad du mener at vi skal vide.
(Du kan naturligvis også lade feltet stå tomt og trykke Send tilmelding).

Om vores kurser i havkajak

Et kursus hos Kastrup Kajakklub koster 2.000,- kr. Du lærer at færdes sikkert og ansvarligt på vandet, at manøvrere kajakken og ro effektivt, og at redde dig selv og andre hvis kajakken vælter. Kurset sætter dig i stand til at færdes sikkert i beskyttet farvand, op til 300 m fra kysten i vind op til 5 m/s og bølger op til en halv meter.

Når du har gennemført vores kursus, får du udstedt et IPP2-bevis. Det kan bruges i hele Danmark og i mange andre europæiske lande. For mere information om IPP-systemet se beskrivelsen hos Dansk Kano- og Kajakforbund.

Hvis du efter kurset beslutter at blive medlem, er der ingen venteliste, og der er rig mulighed for at deltage i klubbens aktiviteter og arrangementer som tekniktræning, ro-med ture, grillaftener, weekendture, træning i svømmehal, fester osv. Der er instruktører med til mange af arrangementerne og altid en god mulighed for at komme på vandet.

Hvilket kursus skal jeg vælge?

Vil du gerne lære at ro enten hav- eller turkajak, så sætter vi gerne et kursus op til jer. I skal blot være minimum 4-6 personer. Prisen for et kursus er kr. 2.000 pr. person.

Kursus i turkajakTurkajak (til venstre)Kursus i havkajak

Turkajak er for dig, der gerne vil ro hurtigt, let og primært kortere dagsture i roligt (fladt) vand. Turkajakken minder i sin udformning om kapkajakken, dvs. den er let og hurtig på vandet og kan derfor nemmere opnå høj fart. Til gengæld er turkajakken mindre stabil end havkajakken. I turkajakken er der rig mulighed for at deltage i forskellige motionsløb.

Havkajak (til højre)

Havkajak er for dig, som gerne vil ro dagsture eller på længere sigt weekendture med oppakning. Havkajakken er mere stabil, men er til gengæld lidt langsommere end turkajakken. På længere sigt kan grønlændervending og andre sjove teknikker læres. Desuden kan kajakken bruges i mere uroligt vand og hele året – også selvom man er mindre erfaren.

Udstyr og påklædning

Klubbens udstyr

Under kurset stiller klubben følgende udstyr til rådighed:

• Kajak og pagaj
  • Svømmevest
  • Andet sikkerhedsudstyr (pumpe og paddlefloat)
  • Spraydækken

Påklædning

Selv om luften er varm, er vandtemperaturen måske kun 10-12 grader. Derfor skal tøjet være varmt og vindtæt. Klæd dig på i flere lag:

Undertøjet kan være af uld eller kunststof. Kunststof suger ikke vand, men isolerer heller ikke. Uldtøj varmer også selv om det suger vand. Uden på undertøjet kan man bruge en tykkere trøje af uld eller tynd fleece, og yderst en vindtæt jakke. Bomuldstøj duer ikke, det suger vand og bliver koldt.

Som fodtøj kan du bruge et par neoprensko eller et par gode uldsokker. Ikke noget med snørebånd, da det kan hænge fast i fodstøtterne.

Det bedste er en våddragt med badetøj eller tights under. Klubben har et mindre antal våddragter som du kan låne. Hvis du ønsker det, så mød op i god tid den første dag – men hav alligevel tøj med, det er ikke sikkert vi har din størrelse.

Tag et ekstra sæt skiftetøj med, gerne med en hue. Det giver rigtig meget varme hvis du er blevet kold.

Solcreme, solbriller og kasket

Vandet reflekterer solen, og det er let at blive skoldet når man er ude en hel dag, så brug rigeligt med solcreme på hoved og hænder før du går på vandet. Medbring solcreme så du kan smøre dig ind igen efter frokost. Hvis solen skinner, er det en god ide at bruge en kasket med skygge og solbriller med polarisation og uv-filter.